Sixtus-kápolna (képek az internetről)
Dr. Estók Bertalanné Olivia honlapja
A kápolnát Giovannino de Dolci építette, (1473-81) ferencesrendi épület, szegényes, méretéhez képest kis ablakok vannak rajta. Michelangelo ezt mondta róla, amikor II. Gyula pápa akarata ellenére megbízta a mennyezet festésével: "A Sixtus- kápolnánál csúfabb, esetlenebb, rosszabbul tervezett, Istentől elrugaszkodottabb építményt pedig keresve sem lehet találni egész Olaszországban!" A kápolnát Sixtus pápa Vatikán védelmére akarta használni, ezért a csipkézett, lőréses párkányzat, ahonnét a katonák gondtalanul lőhették az esetleges betolakodókat. Amikor az Angyalvárat pápai erőddé alakították, a kápolna elveszítette háborús jelentőségét. A kápolnát később IV. Sixtus pápáról nevezték el. 41 m hosszú és 13,5 m széles, 21 m magas. (freskó) A világ legnagyobb freskója, 540 m2. A teremben Mino de Fiesole készítette a márványkorlátot. Ebben a kápolnában ülésezik pápaválasztáskor a konklavé. (fekete füst, nincs eredmény; fehér füst, megvan az új pápa.)
Ahogyan a fiaim várták gyerekkorukban a szent estét, én pontosan olyan izgalommal számoltam a perceket, hogy a Vatikáni Múzeumban mikor érünk már a Sixtus-kápolnához. Már mindent tudtam róla, de még nem láttam. Naplómban még a tervrajzát is elkészítettem. Először lenyűgöztek a méretei; sokkal nagyobb, mint ahogyan elképzeltem. A tömeg zsibongott, időnként az őrök csendre intettek, a csend kb. 5 percig tartott. Először a sok gyönyörűség láttán csak kapkodtam a fejem, de aztán többször végigmentem a termen, felismerve a képeket és azt is, hogy tényleg ez a világ legszentebb helyeinek egyike. Milánóban a Santa Maria delle Grazie templom melletti refektóriumban, ahol Leonardo Utolsó Vacsora freskóját néztem meg, teljes csend fogadott, 15-en mehettünk be az ebédlőbe, néma csendben; a Sixtus- kápolnában nem volt sem időkorlátozás, sem fotó tilalom, mindenki nézelődhetett, fotózhatott és gyönyörködhetett kedvére.
Sixtus-kápolna
http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/
Mennyezeten látható képek (oltártól kiindulva) Mózes első könyvének jelenetei. Képek a netről.
O L T Á R
1. Világosság és sötétség szétválasztása. (Genezis 1. 1-3)
2. Nap, hold és a növények teremtése. (Gen. 1.11-19)
3. A víz és a föld szétválasztása. (Gen. 1. 9-10)
4. Ádám teremtése. (Gen. 1. 26-27)
5. Éva teremtése. (Gen. 2. 18-25)
6. Bűnbeesés és kiűzetés. (Gen. 3.1-13 3.22-24)
7. Noé áldozata. (Gen. 8.15-20)
8. Az özönvíz. (Gen. 6. 17)
9. Noé részegsége. (Gen. 9. 20-27)
Amikor befejezte Noé áldozatát, akkor már 30 napja festett egyfolytában. Nem vetkőzött le, a munka után némi eledelt vett magához és nyugovóra tért. Amikor már elhagyta az ereje, Michi nevű inasa lehúzta a csizmáját, ami a bőrével együtt jött le a lábáról.
7 próféta (Jónás, Jeremiás, Dániel, Ezékiel, Izaiás, Joel, Zakariás)
..
Jónás Jeremiás Zakariás
.
Ezékiel Joel
.
Izaias Daniel
5 szibilla (ókori prófétanők) Líbiai, Perzsa, Cumanai, Erüthreai, Delphoi szibillák.
......
Cumanai Delphoi Líbiai
.
Perzsa Erüthreai
Sarokjelenetek: Bronzkígyó, Hámán keresztre feszítése, Judit és Holofernész, Dávid és Góliát.
Jobb oldali falon (oltártól kiindulva.
1. Mózes körülmetélése, Mózes Egyiptomban. Pinturicchio, Perugino
2. Botticelli: Mózes elűzi a midianiakat a forrástól, az egyiptomi megölése és Jetro leányai.
3. Rosselli: Átkelés a Vörös-tengeren;
1. Rosselli: Mózes átveszi a Sinai hegyen a 10 parancsolatot,
2. Botticelli: Core Dathan és Abiron büntetése
3. Signorelli: A testamentum felolvasása és a hatalom jelképének a vesszőnek átadása.
Bal oldali falon (oltártól kiindulva)
1. Pinturicchio, Perugino: Krisztus megkeresztelése.
2. Botticelli: Jézus megkísértése, a leprás megtisztulása.
3. Ghirlandaio. Szt. Péter elhivatottsága; Szt. András.
4. Rosselli: A hegyi beszéd; a leprás meggyógyulása.
5. Perugino: A kulcsok átadása Szt. Péternek.
6. Rosselli: Utolsó vacsora
Rosselli: Utolsó vacsora Kedvelem az utolsó vacsora festményeket, ( őszintén szólva ) erre az oldalfreskóra voltam a legjobban kíváncsi a Sixtus- kápolnában. Az oldalfalak freskóit mind ismertem, de Rosselli képéről sehol nem találtam anyagot. Nagyon magasan volt, kis gépemmel készítettem a felvételt, de így is jóleső érzés nézegetni.
Michelangelo: Utolsó ítélet.
VII. Kelemen, majd halála után III. Pál pápa megrendelésére festette a művész 1535-1541-ig. Az oltárfal 17 m magas és 13,5 m széles.A 230 m2 területen 391 figura található.
A freskó központi alakja Jézus, felemelt jobb kézzel ítélkezik. Tőle jobbra vannak az üdvözültek, balra az elkárhozottak. Mellette a Madonna, aki az igazi szépség és jóság megtestesítóje, kapocs Krisztus és az emberek között. A Madonna tekintetét az elkárhozottakra veti. Krisztus bal lábánál van Szt. Bertalan (akit elevenen megnyúztak) kezében kés és bőr, a bőrön Michelangelo képmása. A képmással egy szintben vannak a szentek, akiket attribútumaikról lehet felismerni. Szent Sebestyén nyílcsomóval, szent Katalin kerékkel, szent Balázs gerebennel, szent András a kereszttel és szent Simon a fűrésszel. Krisztus közelében van két hatalmas figura, Ádám és az apostolok között Péter, aki két kezében tartja a kulcsot és az Ítéletosztó felé nyújtja. Krisztus jobb lábánál Szt. Lőrinc látható rostéllyal (megégették) Szt. Lőrinc feje fölött egy kis fej van, ő Vittoria Colonna, Michelangelo szerelme, akihez szonetteket is írt. Alul, bal oldalon a holtak feltámadása, jobb oldalon pedig Kharon az alvilág hajósa és Minotaurus az alvilág bírája várja őket. Kharon fölött angyalok csoportja az ítélet könyvével, a kisebb könyv a jócselekedeteket, a nagyobb könyv a gonosztetteket tartalmazza. Az Apokalipszisben is szereplő hét angyal erősen fújja a trombitákat, ezzel ébreszgetik a halottakat. A freskó felső részén a lunettákban a bal oldalon erős ifjakat látunk a kereszttel, a jobb oldalon a kínzóoszlopot, a passió eszközeivel. Alul az elkárhozottak felfelé törekvő mozgást végeznek, amit angyalok, démonok, ördögök akadályoznak meg, mindenki arcán a rémület tükröződik. Michelangelora nagy hatással volt Dante, ezek a jelenetek is a pokolra emlékeztetnek.
Biagio da Cesena Pál pápa szertartásmestere
1540 körül Pál pápa a szertartásmesterével meglátogatta Michelangelót a Sixtus-kápolnában, mert a művész az Utolsó Ítélet kétharmadával elkészült. A pápa amikor meglátta a művet, az elragadtatástól térdre borult az oltárnál és úgy imádkozott. Biagio da Cesena a szertartásmester azonban gyalázatosnak, botrányosnak, szemérmetlennek nevezte a freskót a sok-sok mezítelen test miatt és fürdőbe valónak titulálta. Pál pápa rendre intette, majd távoztak. Michelangelo csak erre várt, távozásuk után a szertartásmestert a freskó jobb alsó sarkába felfestette. A fején szamárfül, és mivel a meztelenséget kifogásolta, az altestén egy kígyóval. Mindenki ráismert jellegzetes arcáról, hegyes orráról és lófogáról. Kérte a pápát, hogy festesse át Michelangeloval a freskórészletet, de a pápa humorosan így válaszolt: "Ha a purgatóriumba festett volna, segíthetnék, de a pokolból nincs megváltás."
Sajnos másnap Michelangelo leesett az állványról, sokáig betegeskedett; amikor felépült, első dolga az volt, hogy meggyötört arcát Szent Bertalan lenyúzott bőrére ráfesse.Így aztán Biagio is megnyugodott.
Dante: Isteni színjáték
Pokol (Inferno) Harmadik ének. A pokol kapuja
"Én rajtam jutsz a kínnal telt hazába,
én rajtam át oda, hol nincs vigasság,
rajtam a kárhozott nép városába.
Nagy Alkotóm vezette az igazság;
Isten Hatalma emelt égi kénnyel,
az ős Szeretet és a fő Okosság.
Én nem vagyok egykoru semmi lénnyel,
csupán örökkel; s én örökkön állok.
Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel"
***